14. Hvad forstår vi ved livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse?

Med livsoplysning mener vi, at eleverne skal lære om livet. Eleverne skal lære sig selv at kende, forstå sig selv som menneske og kende deres historie for at kunne forstå og blive en aktiv del af samfundet.

Eleverne skal lære at forberede sig til etiske og moralske spørgsmål, og de skal prøve at forstå hvem de er, hvad de kommer fra og hvor de er på vej hen.

Sangen, fortællingen og samtalen er vigtige midler til at forstå sig selv i en større sammenhæng og danne relationer. Gennem fællessang og samtaler udvikles eleverne personligt og bliver klogere på livet.

 

Folkelig oplysning er at oplyse eleverne om samfundet. folket, kulturforskelle, kulturenes histore. Eleverne skal have en viden om det samfund og den kultur, de er født ind i, men også om de kulturer de møder på deres vej.

Gennem værdier i vores hverdag og gennem fortælling, sang og undervisning opnår eleverne en folkelig oplysning, som også gerne skulle nå frem til en historie- og kulturforståelse.

Hvis man er demokratisk dannet, har man en viden om samfundet, politisk viden, viden om magtens tredeling og retsstatens principper. Man værdsætter demokratiske værdier og man opfører sig etisk og moralsk ansvarligt. Man har og udviser respekt for andres holdninger og værdier, og man tager ansvar for, at de demokratiske samfund fungerer.

Folkelig oplysning og demokratisk dannelse er grundlæggende for at leve og engagere sig i et demokratisk samfund. Livsoplysning giver de unge en ballast til at turde gå ud i livet, prøve af, lære mere, blive klogere. Livsoplysning skaber unge i balance, der er psykiske robuste.