EU bragt til Dejbjerg

Et virvar af slips, høje hæle og skjorter blendede sammen, da 9. klasserne på Dejbjerglund Efterskole ”legede” EU-politikere, presse, lobbyister og eksperter for en dag. Klimaforandringer var på tapetet, og sammen skulle de europæiske ledere finde gode aftaler.

Et kompliceret spil

Dagen var bygget op som et spil i tre sessioner. I løbet af de tre etaper kom eleverne på skift i rampelyset. Interesseorganisationerne skulle påvirke beslutningstagerne; pressen agere vagthund; eksperterne fodre alle med fakta og politkerne træffe kvalificerede beslutninger.

Mens eleverne fik indsigt i EU’s tunge beslutningsprocesser, blev det klart for eleverne, at EU ikke bare er et beslutningsapparat.

”Det var sjovt at opleve, hvordan vi som presse var med til at sætte dagsordenen, ligesom det var tydeligt at lobbyisterne ville skubbe vores artikler i én særlig retning,” fortæller Mads Poulsen, som i dagens anledning var iklædt habitbukser, skjorte og laksko – et outfit, der perfekt matchede hans rolle som rapporter fra avisen ”Business Europe”.

 

Medbestemmelse skaber engagement

For en af dagens arrangører og lærer på skolen, Christoffer Koch, var det tydeligt, at elevernes engagement havde fået et nyk.

”Selvom dagen var klart defineret og planlagt, kunne vi hurtigt mærke, at eleverne blev fanget af opgaven. De var medskabere og kunne for så vidt styre EU i den retning, de måtte ønske. Dét motiverede alle eleverne; også dem vi sjældent ser i undervisningen.”

 

Valg til Europaparlamentet

EU er en fast del af pensum i samfundsfag, men alligevel er timingen ikke tilfældig. Til maj skal europæerne til stemmeurnerne og vælge politikere til europaparlamentet. I den forbindelse har dejbjerglund-eleverne arbejdet indædt med EU.

”EU er på mange måder særligt aktuelt for vores elever; ja alle unge i virkeligheden. De grænseoverskridende problemer bliver næppe færre med tiden, og derfor er det vigtigt, at eleverne får indsigt i den helt store institution, hvad det angår. Alene kan Danmark intet gøre,” forklarer lærer Sigurd Have, og konkluderer fyndigt: ”Eleverne går på vinterferie med en klar fornemmelse af en af vor tids helt store udfordringer. Vi håber, de forstår, at alle deres beslutninger har betydning – både ved valgurnen og ved skraldespanden.”