Søgning

Bæredygtighed

Motionsløb på Dejbjerglund efterskole

Co2-reducering

Juli 2022, Jordkøb af 4,4 ha.Marts 2024 plantning af 4,4 ha skov.

I vores nye skov er vi obs på biodiversitet og CO2 nedbringelse.
Transport og CO2 reduktion skal give plads til skolens profil.

Energiopmærksomhed

Vi skal dels være CO2-reducerende, fokusere på besparelser samt øge vores energiuafhængig:
I januar 2023 har vi opsat et 50 kw. solcelleanlæg.
Vi har søgt en landzonetilladelse til en husstandsvindmølle i november 2022 med evt. etablering i 2025 eller 2026.

Vi vil i 2025/26 afsøge muligheder for varmepumpeanlæg med evt. efterfølgende etablering.

Du skal som elev tage medansvar for energibesparende adfærd – nedbringe vandforbrug og spare på lys og varme.

Mad

Vores opnormering i køkkenpersonalet skal nedsætte køb af præfabrikat. Vi laver mere mad ”fra bunden af”.

  • Vi udnytter rester.
  • Vi tilstræber at købe dansk, hvis det også er økonomisk fornuftigt.
  • Vi er obs på at spise årstidens frugt og grønt.
  • Vi er opmærksomme på at bruge mindre kød – flere grønsagsretter og spændende salater.
  • Vi følger de gængse kostråd. Hverdagen er fyldt med idræt, det kræver god og rigtig kost.

Affaldssortering

I øjeblikket sorterer vi affald i 10-12 forskellige beholdere.
Grønt affald i køkkenet sorteres fra.

I samarbejde med kommunen udvikles sorteringen som indsatsområde.

I starten af skoleåret har vi vejledere ude ved morgenrengøringen og affaldssorteringen.

Social tryghed

På Dejbjerglund Efterskole er vi store tilhængere af tillid, tryghed og tolerance. Vi arbejder hårdt for at skabe sociale, engagerede fællesskaber. Vi har en stærk tro på at “gennemføre”, om det er et helt skoleår, et valgfag, en skolepligt eller en faglig udfordring.

En vigtig del af vores pædagogiske tilgang er kontaktholdslæreren (K-læreren), der fungerer som bindeled mellem hjemmet og skolen. Læs mere

Når elever står over for udfordringer, har vi en klar procedure på plads: først taler eleven med sin K-lærer, hvorefter forældrer ofte inddrages i dialogen. Hvis det er nødvendigt, kan vi tilkalde ekstra støtte fra eget hus ved hjælp af trivselspersonen. I nogle tilfælde kan det vise sig nødvendigt med professionel sparring fra en faglig person udefra – f.eks. psykolog/læge efter aftale med elevens forældre. Vores grundholdning er altid mødet i øjenhøjde og respektfuld kommunikation mellem de voksne og eleverne.

Social tryghed
Spørgsmål? Ring til os:
+45 9734 1900
Udfyld formularen og glæd dig til et år på efterskolen.
Klik her
Tilmeld dig