Bæredygtighed

Vision

Bæredygtighed skal være en del af dannelsesprocessen i vores hverdag, både økonomisk, miljømæssigt og socialt.

Vi skal hvert skoleår udvælge, hvad vi giver eleverne med af læring og gode vaner omkring bæredygtighed?

Bæredygtigheden skal implementeres på Dejbjerglund Efterskole, så det giver mening for skolen, ansatte og eleverne. Det skal være synligt og sætte spor i vores hverdag.

Vores elever skal opøves i at kunne agere bæredygtigt med egne evner i samfundet.
Den enkelte skal være aktiv omkring bæredygtighed.

Mål

Vi vil have særlig fokus på bedre forbrugsvaner.
Vi vil spare på energien sammen med eleverne.
Læring om energi skal være en selvfølgelig del af vores naturfaglige undervisning på skolen.
Eleverne skal bevidstgøres om bæredygtige madvaner.
Vi skal have fokus på affaldssortering.
Trivsel og social bæredygtighed er i fokus og afgørende for fastholdelse af eleverne.
Vi skal generelt skabe handling og gode vaner, der giver mening i hverdagen– keep it simple!
Det grønne blad i vores logo signalerer fokus på bæredygtighed.

Fra verdensmål til hverdagsmål

Vi vil have fokus på et verdensmål hvert år.

Vi skal hvert år have et bæredygtighedsudvalg (bestyrelse, ansatte, elever), som udvælger fokusområde.

5 fokusområder

  Co2-reducering

Juli 2022, Jordkøb af 4,4 ha.
Marts 2024 plantning af 4,4 ha skov.
I vores kommende skov er vi obs på biodiversitet og CO2 nedbringelse.
Transport og CO2 reduktion skal give plads til skolens profil.

Energiopmærksomhed

(dels CO2 reducerende og besparende samt delvis energiuafhængig):

Her har vi i januar 2023 opsat et 50 kw. solcelleanlæg.
Vi har søgt en landzonetilladelse til en husstandsvindmølle i november 2022.
Vi vil i 2024-25 afsøge muligheder for varmepumpeanlæg.
Eleverne skal tage medansvar for energibesparende adfærd – nedbringe vandforbrug og spare på lys og varme.

 

Mad

Opnormering i køkkenpersonalet for at nedsætte køb af præfabrikat. Vi laver mere mad ”fra bunden af”.
Vi udnytter rester.
Vi tilstræber at købe dansk, hvis det også er økonomisk fornuftigt.
Vi er obs på at spise årstidens frugt og grønt.
Vi er opmærksomme på at bruge mindre kød – flere grønsagsretter og spændende salater.
Vi følger de gængse kostråd. Eleverne har en idrætsfyldt hverdag. Det kræver god og rigtig kost.

 

Affaldssortering

I øjeblikket sorterer vi affald i 10-12 forskellige beholdere.
Grønt affald i køkkenet sorteres fra.
I samarbejde med kommunen udvikles sorteringen som indsatsområde.
I starten af skoleåret har vi vejledere ude ved morgenrengøringen og affaldssorteringen.

Social tryghed

Tryghed, tillid og tolerance er nøglebegreber på Dejbjerglund Efterskole.
Vi arbejder med social forpligtende fællesskaber.
Vi har stor fokus på ”at gennemføre”.
Kontaktholdslæreren (k-læreren) er bindeled mellem hjem og skole.
K-læreren sikrer opmærksomhed på den enkelte elev.
Vi har et ugentligt møde mellem eleverne og k-læreren.
Eleverne har opstartstur med k-læreren og ”venne-k-holdet” for at opbygge gode relationer.
Vi har tre årlige trivselssamtaler (september, oktober og foråret), hvor k-læreren har tid med hver enkel elev.
Ved særlige elevudfordringer har vi følgende procedure: Først snak med k-læreren, herefter trivselsperson fra eget hus, så faglig person udefra, evt. psykolog/læge.
Vi skaber en hverdag i tydelige rammer på Dejbjerglund Efterskole.
Vi møder eleverne i øjenhøjde i vores skolehjem.

Fællesskabet er det bedste! Vi har lært noget om os selv – og om hinanden. Vi er blevet mere selvstændige!

Lea Heinze og Caroline Dahl, elever 22/23

Vidste du…

At fællesskabet altid er i fokus på Dejbjerglund?
At vi har solceller på taget?
At vi spiser grønt hver dag?
At køkkenet bager ca. 1500 boller om ugen?
At vi tit cykler rundt til aktiviteter i nærområdet?
At vi er på vej med ny skov i vores baghave?