Flere muligheder

Eleverne i 10. klasse kan nu vælge endnu en faglig linje. Den nye Business-linje tilføjer en fjerde mulighed, for 10. klasses eleverne, som skal klæde dem på til det rette valg af ungdomsuddannelse efter deres efterskole år.

Den nye Business-linje er for de elever der ønsker en forberedelse til handelsskolen, hvor de tre eksisterende linjer henvender sig til dem som vil videre på det almene gymnasie, teknisk gymnasie eller erhvervsuddannelserne.

På den nye Business-linje vil der blive stiftet bekendtskab med de business-relaterede fag, som man bliver undervist i på handelsskolen. Derfor vil eleverne på Dejbjerglund Efterskole i løbet af året blive undervist i virksomhedsøkonomi, international økonomi, økonomisk politik, markedsføring, EU, innovation og derudover tage på forskellige virksomhedsbesøg.

Christian Burkal Trodsøe, lærer på Dejbjerglund Efterskole, og som har været med til at starte linjen op, udtaler:
”Vi vil skabe mulighederne for, at have undervisning som er mellem folkeskolen og handelsskolen. Der skal tages udgangspunkt i en samfundsfaglig økonomisk retning, hvor samfundsøkonomi og virksomhedens dagligdag vil være det centrale i undervisningen.”

 

Fire linjer – fire interesseområder

På Dejbjerglund Efterskole vælger eleverne i 10. klasse én af nu fire mulige linjer, der repræsenterer hver sit fordybelsesområde og interessefelt. Interesse motiver, og derfor er det en glædelig nyhed, at vi giver eleverne endnu en valgmulighed. De tre eksisterende linjer, Naturfaglig linje, Sprog- og samfundsfaglig linje og erhvervslinjen, har hvert deres fokusområde, og forbereder eleverne til henholdsvis HTX, STX og EUX/EUD.

 

Kjeld Lykke Christiansen, forstander på Dejbjerglund Efterskole er meget begejstret for oprettelsen af den nye linje, og er glad for at skolen nu tilbyder en endnu bredere vifte af fag for eleverne.

”Målet med vores nye Business-linje er at give eleverne en forståelse af de opgaver og udfordringer der findes i erhvervslivet, med udgangspunkt i økonomiske betragtninger. Derudover er målet at eleverne til slut på året, vil kunne deltage i en faglig diskussion om påvirkningen af samfundsøkonomien ud fra politiske tiltag eller verdensomspændende begivenheder.”